vrijdag 27 januari 2012

ONTMOETING MET ANONYMUS



ONTMOETING MET ANONYMUS

Donderdag a.s. 26 januari 2012 om 10.00 uur is er een ontmoeting afgesproken.
Doel is in dialoog te komen passend bij de uitgangspunten; Antroposofie in de pers positief, maar niet zonder kritiek'.
Ene koude natte dag met een warmhartige ontmoeting.
Michel adviseerde tijdens mijn blog-time niet in te gaan op reacties van Anoniem, zelf reageert hij niet vanuit zijn visie positief maar niet zonder kritiek of beperkend.
Ik zie het als mijn opdracht deze reacties serieus te nemen.

In het gesprek blijkt dat anoniemen al jaren zijn blog volgen en Michel nooit te hebben ontmoet.
Beide jongemannen zijn in hun verleden geconfronteerd geraakt met de schaduwkanten van de impuls Antroposofie.
Waar licht is, is schaduw, die Rudolf Steiner zelf trof.

In 1923 kort voor de Weinachtstagung was het voor hem nog een onzekere situatie en verkeerde hij in grote innerlijke strijd.
Hij heeft toen aan negatieve ontwikkelingen, oppositie en tegenwerkende krachten, woorden gegeven en duidelijk kenbaar gemaakt aan leden en belangstellenden.
Voor hem lag de keuze ofwel een vereniging oprichten ofwel zelfstandig op eigen titel door te gaan met zijn levenswerk.
Kernvraag was sluit ik, Rudolf Steiner, oppositie in of uit.
Hij besloot opposanten niet uit te sluiten en hield de Weinachtstagung waarin de Algemene Antroposofische Vereniging werd opgericht.

De jongemannen geven uitdrukking aan hun individuele schaduw-belevingen met Antroposofie specifieker met het werkveld Onderwijs en ervaringen met individuele personen die zijn gerelateerd aan ontmoetingen in het veld.

Zij lijken strijders te zijn tegen de Antroposofie, door het verschijnen van een kritisch boek een gelijksoortige websites en twitterberichten.
In het boek stelt de auteur Ramon de Jonghe onomwonden en duidelijk; onderwijs op maat van wie? Een legitieme onderzoekvraag, stel ik vast.
Hij noemt het boek een schotschrift wat de schaduwkanten belicht van het Vrije School onderwijs.
Waarbij de auteur aangeeft; Vanzelfsprekend denkt niet iedereen er zo over.
Duidelijker kan je het niet stellen, dunkt mij.

Ik ontmoette een open houding, warmte en belangstelling, het werd een gesprek met uitwisseling van ervaringen.
Met en rond de impuls Antroposofie en haar vertegenwoordigers en het omgaan met kritiek en het verwerken van teleurstelling in de levenspraktijk van mensen die, positief of negatief in het hart geraakt zijn door de impuls Antroposofie.
Geraakt zijn in beide situaties, positief en negatief. 
Daaronder ligt de vraag naar zingeving en komt het aan op het stellen van de juiste vraag!

2 opmerkingen:

Ramon DJV zei

Dag Matthijs,

Bedankt om mijn boek te vermelden en te situeren. Het is een schotschrift en daarmee is eigenlijk wel duidelijk dat het om scherpe kritiek gaat. In het begin van mijn boek adviseer ik de lezer die te weten wil komen hoe vanuit de steinerscholen naar hun onderwijs wordt gekeken overigens boeken van Willem Veltman en Dick Crum aan om zelf nuances te kunnen aanbrengen in het beeld dat ik schets.

Dat het lijkt alsof ik tegen de antroposofie strijd, kan ik ergens wel begrijpen. Mijn kritische ingesteldheid naar de antroposofie en haar werkgebieden komt echter verder uit een in kaart willen brengen van de uitwerking van de antroposofie i.p.v. uit het bestrijden van een gedachtegoed. Iedereen is vrij om te denken wat hij wil, maar als ideeën worden omgezet in de praktijk en dat tot wantoestanden leidt, mag daar iets van gezegd worden. Als lid van de samenleving voel ik mij individueel verantwoordelijk voor diezelfde samenleving. Ik hecht bovendien nogal veel belang aan het zelfregulerend vermogen van die samenleving als sociaal vangnet.

Ondertussen ben je al terug aan het reageren op Antroposofie in de pers en wie weet komt het uiteindelijk nog tot een inhoudelijk gesprek met Michel Gastkemper. Al zeg ik er eerlijkheidshalve bij dat ik vermoed dat hij het achterste van zijn tong niet gaat laten zien en een soort gestroomlijnd en afgekalfd antroposofisch verhaal brengt. Ik vind overigens nieuwe baas Loek Winter veel aandacht krijgen. Fijn voor de man, maar ik denk niet dat er een antroposoof van te maken valt. ;-)

Hartelijke groeten,
Ramon

Matthijs H. zei

Ik heb Michel gelegenheid geboden te reageren op door mij gestelde vragen op zijn blog.
Ik heb de gelegenheid geboden elkaar samen met reageerders te ontmoeten.

Het antwoord van hem is; berichten moderaten.
Is dit gericht op de persoon Matthijs?

Ik kom een aantal dagen niet op zijn blog, tot er vanmorgen op mijn telefoon via zijn Blog item Equador van de bekende reageerder Ridzerd van Dijk verschijnt. http://ridzerdvandijk.wordpress.com.

Daar lees ik o.a.
Michel kan vriendelijk zijn, dat vermogen ontbreekt niet; Michel Gastkemper | 8 januari 2011 om 10:29 | Beantwoorden
Ja, dat had ik al gezien en dat leek me een uitstekend idee! De wereld is groter dan alleen Steiner. Daarnaast heeft u ook zelf vaak leuke en interessante dingen te melden. En niet te vergeten: van u krijg ik tenminste reactie!

Vreemde kronkel van Michel hier wordt dank uitgesproken en Matthijs wordt weg gemodereerd en de laan uitgestuurd.

Welke diagnose stelt de dokter?

Omring je met vrienden als Michel Gastkemper, John Wervenbos, Frans Wuijts en Ridzerd Martinus en bezoek het blog
http://ridzerdvandijk.wordpress.com/

Met in de kop: 'Citaten en fragmenten uit het werk van de grote ziener in het land der blinden, Rudolf Steiner'.

Waarmee het oordeel wordt uitgesproken dat, de gehele wereldbevolking bestaat uit blinden.
De inmiddels 87 jaar overleden Rudolf Steiner, wordt aangeroepen als de grote ziener tenminste zijn werk.

Zou Rudolf Steiner zich ooit zo hebben geprofileerd?
In zijn 'Mein Lebensgang', alsof hij al waakzaam was voor persoonsverheerlijking.

Schrijft hij:"Ik moet aan mijzelf bekennen, dat dit (het schrijven van zijn levensweg) niet in mijn aard ligt.
Het was voortdurend mijn streven, dat wat ik te zeggen heb en wat ik meende te moeten doen, zodanig vorm te geven dat het de zaak dient en niet het persoonlijke belang".
Hoofdstuk 1.

Kennelijk is dit de vrienden ontgaan.

Wat een opmerkelijke constatering is, die geen van bovengenoemde vrienden uitnodigt tot reageren.

zaterdag 31 december 2011
Media-aandacht blog Antroposofie in de Pers Michel Gastkemper.
Maakt Ridzerd van Dijk het mooiste
Nederlandse antroposofische weblog met zijn ‘Aquarius – Citaten en fragmenten uit het werk van Rudolf Steiner’,